30 juli 2006

In The Jungle

I slutningen af juli var jeg på arbejde i den nordlige del af Perus Amazon-område, tre dage i speedbåd fra den nærmeste større by. Jeg skulle skrive om achuar-indianerne omkring Rio Corrientes, der har haft uindbudte naboer i 35 år i form af skiftende olieselskaber.
Disse naboer har al den tid hældt over en million tønder spildevand direkte ud i floderne om dagen og spildt olie i regnskoven utallige gange. Nu viser konsekvenserne sig - achuarernes blod blev testet for nyligt, og de har næsten alle høje forekomster af bly og kadmium i blodet. Bly nedsætter den mentale kapacitet og kadmium er kræftfremkaldende. I årevis har achuarerne klaget over mystiske sygdomme og uforklarlige dødsfald. "Sådan levede vi ikke før olieselskaberne kom," siger de.
Da jeg var i Rio Corrientes døde der to mennesker.

(klik på billederne for at se større udgaver)


Tre ledere af indianske comunidades (små samfund på mellem 5 og 30 familier)



Olieforurening



Achuarer i et nyligt oprettet comunidad


Mor på vej fra floden op til sit comunidad for at begrave sin datter



Begravelsen


Indianerleder sørger over den døde



Jeg var afsted en uge og jeg så selvfølgelig også meget mere end død og forurening. I et af de comunidades, jeg besøgte, blev jeg inviteret med til en fodboldkamp. Achuarerne var slet ikke ringe, men det lykkedes mig alligevel at score tre af vores holds fire mål. Efter det tredje mål, råbte en af mine medspiller: "Gringo! Du skal giftes med min søster! Vi har brug for en med dine talenter i familien!!" Og så var alle spillere flade af grin.
Næste morgen klokken 5 blev jeg vækket af en dommer-fløjte og råb. Derefter sprang et hold achuarer ud af deres pælehytter og begyndte at løbetræne og tage armbøjninger. Det viste sig, at deres broderfolk på den anden side af grænsen til Ecuador kom på besøg til en kamp en uge efter, og de trænede hårdt for at kunnne slå dem. De går virkelig op i det. Achuarerne lever i ekstrem fattigdom, men de fleste af spillerne havde fine fodboldstøvler på.

En anden lille historie: en aften på floden nåede vi ikke hen til et comunidad inden det blev mørkt, og vi måtte sove på flodbredden. Det er så stjerneklart, at indianerne ikke kun har historier om stjerneformationerne men også om de sorte områder mellem stjerne"skyerne". Guiderne lavede et lille bål på flodbredden og besluttede sig for at fortælle sagn og historier. Til min store fortrydelse handlede de fleste af dem om "la boa negra" - den sorte boa. Efter sigende en gigantisk og meget ubehagelig slange, som bor i områder af Amazonas hvor vandet er sort.
Den ene guide fortalte om, hvordan han havde sejlet på floden i en lille kano med påhængsmotor. Den sorte boa havde lavet store bøljer i floden i forsøg på at vælte kanoen, sagde han. De slap med livet i behold, men han havde set boaen og lavede en så stor cirkel med armene, som han kunne, for at vise hvor tyk den var.
En anden guide fortalte om hvordan den sorte boa havde spist en lille dreng, der legede ved flodbredden mens moderen vaskede tøj. De havde ledt alle vegne efter ham, og tre dage senere spyttede boaen ham halvt opløst ud i floden igen og han blev fundet.
Jeg syntes ikke det var sjovt at jeg skulle sove i et lille telt på flodbredden om natten. Men guiderne forsikrede mig om at boaen ikke var i vores område, fordi den ikke brød sig om forurenede floder. Det var lige før, jeg syntes det var rart at floden var forurenet.



Fodbold i junglen



Indianske piger træner til nationaldagen


Styrketræning jungle-style: Machette og håndvægte



Jungle-menu: Tapir, bananer og store larver (jeg spiste også abe og piratfisk. Aben smagte forkert)



En achuar har skudt en tukan



Undertegnede sammen med mine guider

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det er fantastiske billeder G. Sikke en oplevelse det må have været!

/AC

PS. Med den menu må du ha fået spist nogle bananer, hva?

PPS. Det KAN være pixelering på gruppebilledet, eller ER der kommet lidt dun på hagen... [pattelyd]...ahyhy...

15:35  
Blogger /rune said...

Bananerne er sådan nogle hårde nogle, der smager af kartoffel. Tapiren var god til gengæld.

Og jo, jeg var ved at opbygge et flammende rødt skæg. Men der var for mange uoverdækkede huller i mit fjæs, så jeg har droppet det igen. Men du er jo ekspert i rød hårvækst - måske du kunne komme med et tip?

19:27  
Anonymous Anonym said...

Det er sgu ol' school adventure det der. Hvordan smager tapir?
Måske skal du søge om at overtage hans job http://ekstrabladet.dk/nyheder/kultur/article222082.ece
du har næsten erfaringerne til det nu ;-)
M

05:01  

Send en kommentar

<< Home